fredag 29 maj 2015

Problemlösning i matematik

Under hela terminen har vi arbetat med olika problemlösningsuppgifter som jag som lärare fått under min fortbildning i matematiklyftet.
Barnen delades i  "problemlösningspar" och dessa paren har sedan fortsatt hela terminen (något par har dock förändrats pga av olika saker) Vid första tillfället skulle barnen skulle lösa ett "Fiskproblem". Flera par tyckte det var jättesvårt och kände att de inte alls visste hur det skulle ta sig an problemet även om de använde sig av våra "Probblemlösnings hundar". Jag var runt och fick lotsa en hel del och till slut så löstes problemet och redovisning kunde ske.

Sedan har problem av olika slag arbetas med och det har gått lättare och lättare att strukturera, prata med varandra om Hur tänker du?, samarbeta och visa sin lösning. När vi nu sist tog tillbaka ett liknande problem som det första gick det som en dans och flera par redovisade supertydligt med både ord och bild:-) Detta ger ett synligt lärande för barnen!


Ur kursplanen:
Eleverna ska kunna formulera och lösa problem samt reflektera
över valda strategier, metoder, modeller och resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar